Thursday, August 21, 2008

IBARAT TELOR DI HUJUNG TANDUK

Begitulah perumpamaan yang boleh saya berikan kepada Ketua Bahagian yang angkuh dan bongkak itu apabila dia sendiri terpaksa meminta sendiri nyawa pencalonan ketua bahagian pada oktober ini. Katanya berkuasa , kataya dialah yang buat segalanya di tempatnya sehingga tidak mampu orang mencabarnya...... tetapi apa yang dapat dilihat di sini mengikut sumber sahabat yang boleh dipercayai Ketua Bahagian itu sudah tidak senang duduk nampaknya.

Apa sudah jadi ni, nampaknya raya kali ini mesti tidak meriah seperti raya-raya yang lepas, sebab apa ye? Duit dah habis kot bagi kat orang semata-mata untuk dapat pencalonan undi. Wah ini sudah dikira politik wang lain pula cerita nya , sungguh banyak cerita yang perlu diulas.

Saya tertarik dengan tulisan Tun Dr Mahathir di bawah ini yang mana beliau sendiri turut dapat merasakan akan gejala yang kian meruncing di peringkat bahagian. Apa tidak nya, mereka ini tahu akan kesalahan yang mereka lakukan tetapi atas asbab harta , pangkat dan kemewahan yang mereka dapat itu mereka lupa sehingga meminta-minta pencalonan jawatan yang akan menambahkan hartanya kelak. Saya tidak fikir ada dalam UMNO orang yang mampu bertindak. Masing-masing hanya utamakan kepentingan diri. Apa yang akan jadi pada kaum bangsanya tidak mengapa asalkan diri sendiri mendapat sesuatu.

Hari ini UMNO belum hancur lagi tetapi ia jelas sudah lemah. Dengan tahap kelemahan ini sahaja pun orang Melayu sudah berada dalam keadaan kelam kelibut, berpecah dan terdedah pada macam-macam serangan terhadap maruah bangsa dan agama yang mereka tidak berupaya mempertahankan.
Percayalah, apabila orang Melayu begitu mudah menjual hak mengundi mereka, ahkhirnya mereka akan terima padahnya; mereka akan hilang apa juga kuasa yang sedikit yang ada pada mereka untuk menyelamatkan kaum bangsa mereka. Mereka akan kembali menjadi hamba orang, mempertahankan orang. Mereka akan jadi seperti orang Melayu Singapura yang sudah jadi kaum minoriti yang termiskin di pulau yang sebenarnya sebahagian dari Tanah Melayu dahulu. Inilah nasib yang menunggu orang Melayu jika orang Melayu tidak berubah.


Salam Perjuangan

PEWARISBANGSA

No comments: